Крахът на сухопътната кампания на английската армия по време на Първата световна война и раждането на новата глобална сила – САЩ бележат началото на края на имперския блясък- короната постепенно се покрива с благородна патина, а любимият на кралското семейство туид бързо излиза от мода. Щафетата на лидер в свободния свят бързо се поема от бившата колония, а филмите на Чарли Чаплин се проектират на фронта при траншеите. Роденият в Англия артист намира своето призвание от другата страна на Атлантика...
Втората световна война оставя Великобритания с още по- тежко наследство- разбита икономика, бедност и разрушения от германските бомбардировки. Време за работа, а не забавления... Или?
След прекъсването на излъчванията по време на войната, през 1946 г. в ефир се връща телевизионната програма на BBC. Джасмин Блай, една от първите водещи в телевизията поздравява зрителите с „Здравейте всички, как сте? Помните ли ме, Джасмин Блай?” Двадесет минути след възобновяване на излъчването следва епизод на Мики маус от 1939 г. ...
В опита си да предостави качествени услуги на гражданите, държавата прибягва до старото оръжие на либерализма- конкуренцията. Възходът на обществената британска телевизия се дължи именно на появата на конкурентната Itv през 1955 г. След кратък период на лидерство дължащ се на динамичното си ръководство, частната медия губи водещата си пазарна позиция и се нарежда на второ място, което заема и до днес.
Защо обаче ви разказвам всичко това – защото както винаги красотата се крие в детайла...
Един от основателите на Independent Television Authority (ITA), отговорни за създаването на Itv е сър Кенет Кларк, единствен син на богато шотландско семейство, притежаващо фирмата произвеждаща преждите, необходими за становете тъчащи английския туид.
Следва история на изкуството в Оксфорд и протеже на най- влиятелните критици, К. Кларк е най- младият директор на Националната галерия на едва 30 годишна възраст. След 13 години работа в музея той се оттегля и се отдава на авторство и преподавателска дейност.
Първото си назначение като автор на телевизионно предаване получава през 60-те години на миналия век, където пише сценария и представя своята книга „Цивилизация – личен поглед”.
Останалото е история, а поредното издание на книгата с твърди корици показва нестихващия интерес към достиженията на западната цивилизация за последните 20 века, както и издаването на самите предавания на поредица DVD доказват непреходната стойност на качествените програми.
С този постинг се опитвам да разкажа защо смятам, че предаване на такова ниво не може да се роди никъде другаде в Европа, никъде другаде по света. Липсата на артисти суперзведи на английския небосклон и желанието за лустросване на английската застоялост чрез изкуство ражда именно на Албиона най- добрите критици в историята на изкуството. А когато предаванията им са породени от конкретна нужда, те несъмнено оставят дълбока следа в съзнанието на своите зрители. Единствено комбинацията от безкомпромисен журнализъм и хладнокръвна естетика позволяват представянето на изкуството по дълбок но увлекателен начин.
Конкретният повод за създаването на поредицата „Цивилизация” през 1966 г. е желанието на новия тогава канал BBC 2 да покаже необходимостта от инвестицията в нови телевизионни апарати и от цветна телевизия с висока разделителна способност. Серията има за цел да покаже красотата на цвета в най- известните творби на Западна Европа през последните векове, така че английските семейства да се разходят из най- известните галерии в света без да напускат своя дом.
С настъпването на дигиталната ера BBC отново залага на високата резолюция и предвижда до 2010 г. да излъчва всички свои продукции в HD качество. И историята се повтаря. Но във Великобритания това е за добро.
През 2006 г. общественият канал заснема серия от осем епизода за осем творци променили хода на историята на изкуството. Автор на сценария и основно действащо лице е историкът проф. Саймън Шама, който следва пътя на изкуството в западната цивилизация от Караваджо до Ротко. На снимките в Европа той е облечен с риза и костюм, уважаващ културното наследство на Континента, а в Англия залага на изпитания пуловер и палто срещу океанския вятър.
Практичен като англичанин, но дяволски доволен от факта, че ни има и нас – хората от другата страна на Канала.
Тези, които дават пространство за изява.Името на сериала е „Power of Art” и съм сигурен че знаете къде да го намерите. Струва си! 40 години по- късно, имперската школа все още е еталон за качество.