Постинг
15.08.2006 11:19 -
В търсене на нищото
Автор: angel
Категория: Изкуство
Прочетен: 5953 Коментари: 11 Гласове:
Последна промяна: 30.08.2006 16:32
Прочетен: 5953 Коментари: 11 Гласове:
0
Последна промяна: 30.08.2006 16:32
Нищотърсенето като постоянно занимание
В средите на природните науки темата за изследване на нищото отдавна е табу. В природата не съществува физическо състояние, което го описва, нито е открито математическо определение, което да го изобразява с помощта на числа. Нула ябълки са нищо, но числото нула не е нищо, също толкова колкото числото едно представлява една ябълка. Темата се разглежда от философите, които разсъждават какво, къде и кой е нищото. Платон и Хегел го споменават в метафизиката и онтологията, Хайдегер и Сартр го описват като екзистенциален опит. За последните двама нищото е зоната на свободата, а за Жак Дерида – мълчанието.
Явно неудовлетворена от отговорите досега, галерията Frankfurter Schirn превръща нищото в тема за своя експозиция. В изкуството изглежда белият цвят ни доближава най- много до неописуемото. Стените са празни, но на тях край творбите им се четат имената на повече от 40 автора. А пред всяка творба в слушалки авторите поясняват творбите си: Lawrence Wiener рецитира: “One Potato, two potato, three potato and more“.
Изпълнена празнота
В търсене на нищото в рамките на експозицията в съзнанието ни изникват картини- но нищото се губи за пореден път, залято от впечатления и асоциации, предизвикани от нашето съзнание. Karin Sander, Joseph Kosuth, Nam June Paik, John Baldessari, James Lee Byars, Art & Language und Imi Knoebel се срещат в рамките на една експозиция. Всеки от тях поотделно ли се опитва да открие нищото, или търсенето продължава със съвместни усилия?
Картината “Рaintless“ на Joseph Kosuths се среща с “Secret Painting“ на Art & Language, а позлатените ленти на James Lee Byars носят послание “I Do Nothing“. Всички те са предмети на изкуството, участвали преди в общ пърформанс. Видеопластиката на Nam June Paik “Zen for TV“ от 1963 представлява следваща стъпка в търсенето на нищото. Чрез поларизиране на образа с магнити на телевизионен екран картината се свежда до една светла линия. Липсата на картина обаче все още не е наличие на нищо. Търсенето продължава…
Свеждане на нищото до неговата основа
В отделно помещение на изложбата се помещава серията картини на Luc Tuymans „Slides“. Светлите петна на шрайбпроектора върху стената и тавана не носят допълнителна информация, освен тази, че има такова петно. Критиците твърдят, че и тук авторът не е успял да създаде нищото- дори поради факта, че светлината е изкуствена… :) Авторът отнема част от съдържанието на нещото, но не успява да отстрани всички негови прояви…
Най- близо до успеха стига Joelle Tuerlinckx, като в рисунка на стената ни показва стена, която вече не е там. Но нейните следи остават. Така на границата между видимото и невидимото почти достигаме до нищото- то се намира между видимата и невидимата стена, някъде там. Тя пише- “нищото се намира само между нещото, при това само за момент. Трудно е то да бъде осъзнато, тъй като е само на една крачка от него”.
Експозицията продължава до 1 октомври.
Експозицията продължава до 1 октомври.
"Рамка" Irmi Knoebel(1968) |
|
“Everything is Purged..." John Baldessari(1966-68, 1966) | |
"No Title (Transparent Film#2)" Christine Kozlov: (1967) | |
"Titled (Paintless)" Joseph Kosuth(1966) | |
"Slide#2" Luc Tuymans (2002) |
|
"I Do Nothing Assisted by Grцgel" James Lee Byars | |
"Стена, полирана” Karin Sander (2006) | |
"Zen for TV" на Nam June Paik(1963) | |
"1.000 Hours of Staring" на Tom Friedman(1992-1997) |
си представям Нищото в черно... а нали бялото събираше в себе си всички цветове...
цитирайсвързваме нищото с вакуум, а вакуума с космос и т.н.... Има и сподвижници натвоята теза, виж "Titled (Paintless)" :)
цитирайзадава въпроси и отговаря по милион различни начина:):):)
цитирайБоже,аз тъпа ли съм?Що не го възприемам това като изкуство?
цитирайизкуство е това, което решим че е... Също и това, за което хората доброволно дават пари. При това много! А и пазарът на картини от средновековието до ХІХ век доста се е смалил, трябва да си намерим заместители.
Според мен темата е много провокативна именно поради материалната страна на нещата и желанието на хората да получат нещо в отплата...
Затова мотото на тази изложба се описва в "Everything is Purged": всичко, освен изкуството вече си е отишло от тази стена.
цитирайСпоред мен темата е много провокативна именно поради материалната страна на нещата и желанието на хората да получат нещо в отплата...
Затова мотото на тази изложба се описва в "Everything is Purged": всичко, освен изкуството вече си е отишло от тази стена.
Анжел,това за мен са снобистки дивотии.Като иска изкуство да си посади цвете ,с саксийка,например мушкато...Природата е неизчерпаем източник на красота,всяко листенце,всеки облак носи повече красота от престиснатите миазми на душата на някой впианчен културтрегер,с мания за величие.А кой и защо си дава парите за глупости,просто не знам...
цитирайСпоред мен красотата е навсякъде, където я виждаме. По този въпрос съм писал в едни по- стари постинги, които разглеждат въпросите за кича и изкуството и за грозното и неговия чар.
Те разбира се, не са сами по себе си аргументи за правотата на моята теза. Идеята ми е, че красивото е навсякъде. За съжаление, грозното също.
Но това също е субективна преценка, също както естетическите схващания на споменатите от теб културтрегери (от които аз определено не съм).
Модерното изкуство според мен е най- доброто доказателство за свободата на духа и желанието на определени творци да изследват нови области, доскоро считани за табу.
цитирайТе разбира се, не са сами по себе си аргументи за правотата на моята теза. Идеята ми е, че красивото е навсякъде. За съжаление, грозното също.
Но това също е субективна преценка, също както естетическите схващания на споменатите от теб културтрегери (от които аз определено не съм).
Модерното изкуство според мен е най- доброто доказателство за свободата на духа и желанието на определени творци да изследват нови области, доскоро считани за табу.
... тази с по-бялото петно на стената, като от махната картина. Оставя те в недоумение, какво ли е имало там и е ... изчезнало.
Тази история ми напомня за опитите ми да медитирам ... да доведа мислите в съзнанието си до ... нищо ... до празнота .... хм, не ми се отдава. :)
цитирайТази история ми напомня за опитите ми да медитирам ... да доведа мислите в съзнанието си до ... нищо ... до празнота .... хм, не ми се отдава. :)
Нищото е нещо между "да" и "не". В една книга четох, че значи на японски- "Мю", което като отговор на въпрос ще рече, че въпросът е твърде обширен, така да се каже, за да бъде възможно да му се отговори.
Впрочем, нулата е изобретение на източните култури. Доколкото знам, на запад ( в Древна Гърция, например) тя на практика не е била необходима, защото не измервала нищо.
Колкото до изкуството, струва ми се, че нищотърсенето и по-точно нищодоказването и нищопоказването е някаква утопия, родена в стремежа на артистите да се дистанцират от заобикалящата действителност, която буквално ни залива с НЕЩА....незнам...някакъв бунт към цивилизацията...пост-цивилизационен модернизъм :P
едва ли нищотърсенето има бъдеще освен като вид провокация...но покрай нищопоказването може да се родят много идеи...
цитирайВпрочем, нулата е изобретение на източните култури. Доколкото знам, на запад ( в Древна Гърция, например) тя на практика не е била необходима, защото не измервала нищо.
Колкото до изкуството, струва ми се, че нищотърсенето и по-точно нищодоказването и нищопоказването е някаква утопия, родена в стремежа на артистите да се дистанцират от заобикалящата действителност, която буквално ни залива с НЕЩА....незнам...някакъв бунт към цивилизацията...пост-цивилизационен модернизъм :P
едва ли нищотърсенето има бъдеще освен като вид провокация...но покрай нищопоказването може да се родят много идеи...
Абсолютно съм съгласен с теб, изкуство това разбира се не следва да се възприема като нещо материално...
Нещо или Нищо? Това е въпросът!
цитирайНещо или Нищо? Това е въпросът!
ясно, че нещото и нищото не могат да се разделят съвършено едно от друго, както не може съвършено да се разделят белтъкът и жълтъкът на едно яйце...И все пак, нищото и нещото си вървят ръка за ръка и в къде-къде по-радващи окото композиции, не мислиш ли ;)
цитирайВашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 4851
Блогрол